AwesomeWM Basics

Posted by
This entry is part 10 of 14 in the series Arch Linux instalace

AwesomeWM patří k nejlepším window managerům s podporou vyššího programovacího jazyka Lua. Ukážeme si, proč tento WM má takový význam a jeho nesporné výhody. Naučíme se jej nainstalovat, nastavit základní témata a testovat svá nastavení v testovacím prostředí. Nakonec vyzkoušíme základní ovládání a nápovědu klávesových zkratek. Součástí nahrávky je rovněž velmi jemný úvod do programovacího jazyka Lua. Další díl seriálu Tondy Fischera.

Awesome Window Manager

Awesome je vysoce konfigurovatelný správce oken nové generace pro Xorg. Je velmi rychlý a rozšiřitelný pomocí perfektně zdokumentovaného API. Primárně se zaměřuje na pokročilé uživatele, vývojáře a všechny lidi, kteří se zabývají každodenními složitějšími úkoly a chtějí mít plnou kontrolu nad ovládáním jejich vlastního grafického prostředí.

LUA – Programovací jazyk

Lua

Lua Wiki Info

Lua je odlehčený, reflexivní, imperativní a procedurální programovací jazyk navržený jako skriptovací jazyk s rozšiřitelnou sémantikou. Název je odvozen z portugalského slova pro měsíc.

Jazyk Lua je určen jako rozšiřující nebo skriptovací jazyk a je dostatečně malý, aby se vešel na nejrůznější hostitelské platformy. Podporuje jen malé množství atomárních datových struktur jako jsou boolovské hodnoty, čísla (implicitně s dvojitou přesností plovoucí čárky) a řetězce. Běžné datové struktury jako jsou pole, množiny, hashovací tabulky, seznamy a záznamy mohou být reprezentovány použitím jediné nativní datové struktury – tabulky, která je v podstatě heterogenním asociativním polem. Jmenné prostory a objekty mohou být vytvořeny taktéž za použití tabulek. Zahrnutím minimálního počtu datových typů se Lua pokouší dosáhnout rovnováhy mezi sílou a velikostí.

Sémantika Lua může být rozšiřována a měněna předefinováním některých zabudovaných funkcí v metatabulkách. Navíc podporuje Lua pokročilé vlastnosti, jako jsou funkce vyššího řádu a garbage collector. Kombinací mnoha těchto vlastností je možné v Lua psát i objektově orientované programy.

Lua se uplatňuje především v mnoha hrách, jako je World of Warcraft, masivní onlinová multiplayerová hra na hrdiny, ve které si mohou uživatelé přizpůsobit uživatelské rozhraní, animace postav a vzhled světa právě v jazyku Lua, a sérii Baldur’s Gate a videohře MDK2, kde je použit jako skriptovací jazyk pro moduly. Také se objevuje v některých open source hrách, jakými jsou Battle for Wesnoth, Daimonin a hry ve stylu Rogue: ToME a H-World. Skripty v jazyce Lua jsou také využity u her Worms 3D, Worms 4: Mayhem, Mafia II a v modifikaci pro GTA V, FiveM. Therescript, použitý k řízení vozidel a animací v There, je mírně upravená verze Lua. Správce oken Ion používá Lua pro své přizpůsobování a rozšiřování. Program Chat Mapper pro zapisování a ukládání rozhovorů (například mezi postavami ve hrách) používá jazyk Lua k řízení rozhovoru. Program LuaTeX rozšiřuje primitivní příkazy TeXu o možnost zadávání kódu v jazyce Lua.

V našem případě budeme Lua používat pro AwesomeWM a Neovim.

The Eight-Queen in Programming in Lua Fourth Edition (8 královen z knihy programování Lua 4. vydání)

N = 8 -- board size

-- check whether position (n, c) is free from attacks
function isplaceok (a, n ,c)
    for i = 1, n - 1 do -- for each queen already placed
        if (a[i] == c) or           -- same column?
        (a[i] - i == c - n) or      -- same diagonal?
        (a[i] + i == c + n) then    -- same diagonal?
            return false -- place can be attacked
        end
    end
    return true -- no attacks; place is OK
end

-- print a board
function printsolution (a)
    for i = 1, N do                 -- for each row
        for j = 1, N do             -- and for each column
            -- write "X" or "-" plus a space
            io.write(a[i] == j and "X" or "-", " ")
        end
        io.write("\n")
    end
    io.write("\n")
end

-- add to board 'a' all queens from 'n' to 'N'
function addqueen (a, n)
    if n > N then -- all queens have been placed?
        printsolution(a)
    else -- try to place n-th queen
        for c = 1, N do
            if isplaceok(a, n, c) then
                a[n] = c -- place n-th queen at column 'c'
                addqueen(a, n + 1)
            end
        end
    end
end

-- run the program
addqueen({}, 1)

Awesome základní instalace

paru -S awesome-git
mkdir -p ~/.config/awesome
cp /etc/xdg/awesome/rc.lua ~/.config/awesome/
nvim ~/.xinitrc

Awesome základní konfigurace před spuštěním

Editujte ~/.config/awesome/rc.lua Zkopírujte požadované themes do vašeho prostředí: /usr/share/awesome/themes/ Copy it to ~/.config/awesome/themes/

-- theme examples: default, zenburn
-- beautiful.init(gears.filesystem.get_configuration_dir() .. "/themes/default/theme.lua")
local theme_path = string.format("%s/.config/awesome/themes/%s/theme.lua", os.getenv("HOME"), "default")
beautiful.init(theme_path)
-- terminal and editor settings
terminal = "kitty"
editor = os.getenv("EDITOR") or "nvim"

Ověření a testování AwesomeWW Sandbox

Použijeme Xephyr pro testování Xorg.

paru -S xorg-server-xephyr
Xephyr :1 -ac -br -noreset -screen 1980x1024 &
DISPLAY=:1.0 awesome -c ~/.config/awesome/rc.lua

Volitlně použít wrapper: awmtt (Awesome WM Testing Tool) z AUR

Defaultní ovládání awesome (AwesomeWM Default Keybindings)

awesome-keybindings-default

Defaultní rc.lua

Pojďme si projít základní sekce a organizaci nvim ~/.config/awesome/rc.lua

Důležité odkazy

Series Navigation<< Command-Line ShellAwesomeWM Ricing >>

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..